SEO-sökord-ranking

SEO är det systematiska arbete som läggs ner för att hamna bland Googles toppresultat. Det är i slutändan användarna som bestämmer vilka resultat som hamnar högst upp. För att hamna bland toppnoteringarna måste du visa för Google att du ger svar på användarnas googlingar på ett relevant och värdeskapande sätt.

Läs mer

En bra fråga att hela tiden ha i bakhuvudet när du arbetar med SEO är ”vad vill användaren ha svar på?”. Att innehållet på din hemsida är relevant för besökaren är nyckeln som vi kommer återkomma till. Vi guidar dig som inte är fullt insatt i SEO, så att du får bättre koll på detta viktiga ämne!

Vad betyder SEO?

Vi börjar i rätt ände med det mest grundläggande. SEO står för Search Engine Optimization. Den sökmotor som dominerar marknaden är Google. Statistik visar att 97 % av Sveriges befolkning söker information via Google. 61 % googlar någonting varje dag. Att synas bland toppresultaten inom din bransch är alltså ett otroligt viktigt ”skyltfönster” mot potentiella kunder.

Om du har med sökord i dina texter som det googlas mycket på ökar chansen att din text hamnar högt upp bland sökresultaten. Men det är inte så lätt att du bara kan peppra din text med ord eller fraser användare söker på!

Hur fungerar SEO?

Google har en ”magisk formel” som tar hänsyn till en massa olika parametrar för att räkna ut vilka resultat som ska ligga i topp bland sökresultaten. Användarnas makt är stor. Låt oss säga att ett av toppresultaten ständigt klickas bort efter några sekunder och användarna istället klickar in på en hemsida med sämre placering bland sökresultaten. Då kan du vara säker att Google byter plats på dessa resultat.

I nästa punkt kollar vi mer på hur praktiskt SEO-arbete går till. Det gäller att bocka av så många punkter på listan som möjligt för att öka chanserna till de åtråvärda topplatserna på Google!

7 enkla SEO-tips

Nu har vi än så länge konstaterat att det gäller att ge värde och relevans till användaren. Men förutom dessa två nyckelord – vad kan vi mer göra? Jo, SEO-arbetet är brett och består av många olika delar. Vi kommer här lista 7 enkla seo-tips som visar vad du kan tänka på för bättre ranking.

1. Skapa tydligt innehåll

Både Google och användarna söker efter tydliga svar på sökintentionen. Gå gärna rakt på sak och linda inte in svaren i långa resonemang, då tappar användarna snabbt fokus. Gör det klart för besökaren vad din nisch är och hur du/ditt företag/din tjänst är lösningen på deras problem.

2. Gör en sökordsanalys

Tänk på att du vill skriva så att användarna hittar till just din sida! Genom att göra en sökordsanalys hittar du potentiella sökfraser/sökord som det ofta Googlas på. Hitta sökord som är relaterade till ditt ämne och som har många sökningar. På så sätt skapar du relevant information utifrån vad folk söker på, det är alltså både relevant och värdeskapande!

Är du nyfiken på vilka verktyg du kan använda i ditt SEO-arbete? Det svarar artikeln What Software do you need to build a winning SEO analysis tool? på. Där får du en bra introduktion till vilka typer av program som kan vara bra att kolla vidare på. Vill du komma igång direkt med att göra sökordsanalyser rekommenderar vi programmen:

3. Jobba med Content Marketing

Content Marketing är värdeskapande marknadsföring som ger relevant fakta och information till mottagaren med syftet att attrahera och behålla kunden. Denna metod kallas också för innehållsmarknadsföring och är ett långsiktigt arbete som bygger förtroende över tid. Mottagaren lär sig ofta mer om företagets bransch och får ut något (i detta fall kunskap), i motsats till reklam som oftast fokuserar på mer kortsiktigt säljande. Låter detta med Content Marketing som något för ert företag? Läs vidare om ämnet i en informativ guide till Content Marketing gjord av den framgångsrika ”SEO-professorn” Neil Patel.

4. Lokal SEO

Det är smart att anpassa sin sökmotoroptimering för lokalsamhället. I stora städer kan det vara smart att sökmotoroptimera på stadsdelsnivå eller till och med gatunivå. Driver du en fransk restaurang i Stockholm kan du exempelvis optimera din sajt mot ”fransk restaurang södermalm” eller den ännu snävare sökningen ”fransk restaurang hornstull” istället för den bredare sökningen ”fransk restaurang stockholm”. Seo-stockholm.se arbetar med SEO i Stockholm (och övriga landet) och hjälper dig med lokalanpassad sökmotoroptimering. De får lokalsamhället att upptäcka din verksamhet genom en ökad digital närvaro hos målgrupperna du vill nå.

5. Teknisk SEO

Google måste kunna indexera er sajt för att den ska vara sökbar och kunna hamna bland sökresultaten. Det finns väldigt mycket att jobba med inom teknisk SEO, exempelvis laddtider, URL-struktur, brutna länkar, sidkartor, mobilvänlighet med mera. En teknisk SEO-analys bör göras regelbundet för att upptäcka (och rätta till) fel.

6. Länkarnas betydelse

Om du får många länkar till din hemsida eller en viss artikel är det en indikator som visar Google att ditt innehåll är pålitligt och seriöst. Länkar är alltså en ”kvalitetsstämpel” och ju fler länkar du får till din sida, ju större chans är det för högre ranking. Ha i åtanke att det är relevanta länkar som räknas… Ja, vi återkommer till ordet relevant många gånger i den här introduktionen till SEO som du märker.

7. SEO-analys online

Idag kan allt digitalt innehåll mätas in i minsta detalj! Med program som Google Analytics och Google Search Console följer du upp hur besökaren beter sig på din hemsida och får dagsfärsk statistik. Uppföljningsarbete lär dig vad som fungerar bra (och mindre bra) på hemsidan. Vilka texter flyger och vilka har svårt att fånga besökarens intresse? Det får du svart på vitt på i uppföljningsprogrammen!

SEO gör skillnad

Närvaron på nätet blir allt viktigare för företag, för varje år som går. Speciellt påtagligt är det i storstadsregioner där potentiella kunder har många olika företag/leverantörer att välja mellan. Visste du att 92 % av alla köpbeslut på något vis inkluderar Google?

Det gäller att sticka ut och ha lättillgänglig information i sina digitala kanaler. Att hamna bland de översta sökresultaten på Google är därför superviktigt.