CMS-system som även kallas publiceringsverktyg eller innehållshanteringssystem är system som hanterar och publicerar olika former av information.
Läs merFördelar med CMS:
CMS kräver inga specialprogram utan bara en webbläsare.
CMS kräver mindre kodning vilket sänker kraven för tekniska kunskaper.
CMS skiljer på innehåll och design.
Det finns flera olika CMS att välja på. Ett av det största systemet är Wordpress sedan finns även Drupal, Sitevision, WooCommerce med mera. Beroende på dina behov varierar det bästa alternativet.
Är gratis att använda och används ofta till bloggar. Wordpress är världens mest använda CMS och bygger på en öppen kod. Är du ute efter en enkel webbplats passar Wordpress utmärkt.
Bygger du en stor webbplats passar Drupal bra. Drupal är flexibelt och använd för webbplatser, bloggar, webbutiker med mera. Drupal är något mer avancerat än Wordpress och tar lite längre tid att utveckla och konfigurera.
Sitevision är en av Sveriges populäraste CMS. Även om de över 200 färdiga modulerna gör det lätt att arbeta med, rekommenderar vi att du tar hjälp av en expert. Soleil är specialiserade på Sitevision och kan hjälpa dig skapa en webbplats, båda internt och externt.
WooCommerce är egentligen en plugin till Wordpress specialiserad på e-handel.
Här följer 5 steg om hur du går tillväga när du skapar en Wordpress-sida (CMS-system).
När du valt ett webbhotell så kommer du få möjligheten att välja olika publiceringsverktyg för att skapa en hemsida.
Det finns mycket att tänka på när man väljer ett domännamn. Har du ett företag bör du välja företagsnamnet. Det är även bra att välja ett namn som är unikt och lätt att stava.
Du behöver nu välja vilken plattform du vill bygga din hemsida på. Vi rekommenderar CMS-system om du vill undvika kodning. Wordpress, Joomla och Drupal är några exempel på plattformar.
Nu behöver du samla inspiration och bestämma hur hemsidan ska se ut. På Wordpress kan du även ladda ner gratis teman som hjälp på vägen.
Hemsidan behöver ha ett kundvärde. Du behöver också sätta upp mål för hemsidan, som exempelvis ”generera försäljning” eller ”vara informativ och resursfull”.